Veelgestelde vragen over VENDLET

Wat is VENDLET?

VENDLET is een elektrisch draaisysteem voor de verplaatsing, het draaien en positioneren van bedlegerige cliënten in o.a. verpleeghuizen, binnen de thuiszorg, in ziekenhuizen of in een begeleide woonvorm. Het VENDLET-systeem wordt meestal gebruikt voor cliënten met een zekere mate van mobiliteits- of cognitieve beperkingen.

Het VENDLET-systeem is de originele naam maar heeft inmiddels verschillende andere namen: een wentellaken, elektronisch draaisysteem, automatisch draaisysteem, patiënt omkeersysteem of mechanisch draaisysteem.

Wat is de doelgroep voor een elektronisch draaisysteem?

Er zijn twee doelgroepen voor een elektronisch draaisysteem: 1) de verzorger en 2) de cliënt. Beide doelgroepen kunnen de reden zijn waarom een elektronisch draaisysteem zou moeten worden gebruikt.

Als we kijken naar de doelgroep van cliënten, verdelen we deze in 4 groepen*. De vier groepen zijn:

  1. Cliënten met beperkte mobiliteit zoals cliënten met sclerose, Parkinson, Cerebrale Parese, ALS, verlamming of spierdystrofie.
  2. Psychiatrische cliënten of cliënten met cognitieve problemen zoals dementie, angststoornissen, of andere cliëntgroepen die sterk reageren op veranderingen in hun omgeving zoals bij manuele verplaatsingen
  3. Cliënten met pijn, zoals bij vormen van kanker, terminale cliënten of cliënten met meerdere fracturen.
  4. Bariatrische cliënten.

*Bron: nationaal onderzoek Deense Technologisch Instituut.

Het Deense onderzoek adviseert om uit te gaan van een richtlijn bij de beoordeling of een elektrisch draaisysteem voor een specifieke cliënt zou moeten worden ingezet. 

 

 

 

 

Kan het laken op een VENDLET-systeem verschoond worden?

Het lijkt misschien een overbodige vraag voor degenen die VENDLET al kennen, maar toch is het een vraag die we vaak krijgen. Het antwoord is ja. Het laken kan worden verschoond (zie hier hoe). Je kunt het net zo vaak als een gewoon laken verschonen, en je kunt het ook doen terwijl de cliënt op bed ligt.  Feitelijk gebeurt het op dezelfde manier als bij een manuele verschoning, maar nu zonder zware belasting van de rug van de zorgverlener.

Riskeer ik niet dat de cliënt op de grond rolt bij het gebruik van een elektronisch draaisysteem?

Sommige zorgverleners zijn bang dat de cliënt uit bed rolt en op de grond valt. Daar hoef je niet bang voor te zijn, je hebt namelijk volledig de controle. De handbediening stopt het systeem meteen zodra je een van de drukknoppen loslaat. Bovendien werken de zijhekken als extra barrière.

Kan ik een bedonderlegger of incontinentiemat samen met het VENDLET-systeem gebruiken?

Ja, dat kan. Gebruik de bedonderlegger of incontinentiemat zoals je dat gewend bent. 

De cliënt heeft een katheter of een drainagezak. Kan ik dan het VENDLET-systeem nog steeds gebruiken?

Ja, zeker. Maar het kan echter nodig zijn om een individuele aanpassing van slangen, enz., te maken als de cliënt een katheter of drain heeft.

Het kan vaak een goede oplossing zijn om de katheter- of drainagezak aan het voeteinde van het bed te bevestigen. Als de omstandigheden dit niet toelaten, kunnen langere slangen worden gebruikt om de katheter of drainagezak aan de buitenkant van het VENDLET-systeem te plaatsen. De zak wordt vervolgens aan het voeteneinde op het bedframe geplaatst. Leid de slang tussen het voethek en de VENDLET-beugel. Zorg ervoor dat de slang niet in de verdrukking komt.

Kan ik een wisseldrukmatras gebruiken met het VENDLET-systeem?

Ja, zeker. Je kunt het VENDLET-systeem gebruiken met allerlei matrassen. Het feit dat VENDLET op het bed is gemonteerd, heeft geen effect op de eigenschappen van de matras. Het wentellaken werkt namelijk als een gewoon laken. Het blijft niet onder spanning staan maar wordt losgemaakt wanneer de cliënt niet hoeft te worden verplaatst. Daarom worden de drukverlagende eigenschappen van de matras ook niet beperkt.

Kan ik het VENDLET-systeem gebruiken voor personen met dementie?

Ja, dat kun je zeker. Verplaatsen met VENDLET vindt elke keer op dezelfde manier plaats en je kunt de snelheid zelf regelen zodat de cliënt het proces kan volgen en beter kan begrijpen wat er gebeurt. Er zijn talloze positieve gevallen bekend waarin het mechanische draaisysteem met groot succes is gebruikt bij mensen met dementie. Lees hier onder andere over een positieve ervaring van een dementiecoördinator.

Kan de cliënt zelf het VENDLET-systeem gebruiken?

Als de cliënt de cognitieve en fysieke capaciteiten heeft om het VENDLET-systeem te gebruiken, is het mogelijk voor hen om het systeem zelf te bedienen.  

We hebben verscheidene goede ervaringen, waar een cliënt heeft geprofiteerd van het zelfstandig kunnen gebruiken van het VENDLET-systeem. Bijvoorbeeld 's nachts als de cliënt zich ongemakkelijk voelt na een lange tijd in dezelfde positie te hebben gelegen. Maar het kan ook worden gebruikt als onderdeel van een revalidatie- programma,  door de cliënt zelf het systeem te laten gebruiken.

Dit vereist echter wel dat jij of een andere verantwoordelijke professional een risicobeoordeling uitvoert. Bij de risicobeoordeling moet rekening worden gehouden met de fysieke, cognitieve en palliatieve mogelijkheden van de bedlegerige persoon. De risicobeoordeling moet aan het bed beschikbaar zijn en voortdurend worden bijgewerkt. Vendlet kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de risicobeoordeling of conclusies op basis daarvan.

Kan ik alleen de cliënt draaien met een elektronisch draaisysteem?

Ja, dat kun je, als zowel jij als de cliënt zich er goed bij voelt. Zodra een cliënt voor de eerste keer een VENDLET-systeem krijgt, kan het meer vertrouwen geven om de verplaatsing door twee personen uit te laten voeren. Maar snel zal de cliënt het als comfortabeler ervaren wanneer er sprake is van 1 op 1. Dit zorgt voor een beter contact tussen cliënt en de zorgverlener en maakt tijd vrij voor andere zorgtaken.

Kan ik de bijzondere eigenschappen van het bed nog steeds gebruiken als VENDLET erop is gemonteerd?

Ja, dat kun je zeker. Je moet in ieder geval het laken iets losmaken wanneer je de cliënt alleen achterlaat in bed, zodat het laken met de cliënt kan meebewegen.  Wanneer het wentellaken is losgedraaid aan beide kanten, kun je nog steeds o.a. de rugsteun omhoog brengen.  Wanneer de cliënt gebruikt maakt van een beademingsapparaat, kun je VENDLET nog steeds gebruiken omdat je de cliënt eigenlijk ook met het systeem kunt verplaatsen, terwijl de ruggensteun licht omhoog gebracht is.  Als je de ruggensteun helemaal omhoog wilt, zorg er dan voor dat je het wentellaken meer losmaakt.

Kan ik de cliënt draaien, zelfs als hij of zij de ruggensteun niet naar beneden wil hebben?

Ja, dat kan zeker. Het is mogelijk om de ruggensteun enigszins omhoog te laten staan, als de cliënt bijvoorbeeld aan een beademingsapparaat ligt of bariatrisch is. Het is niet mogelijk de ruggensteun volledig omhoog te laten staan tijdens het draaien met het VENDLET-systeem.

Kan ik twee handbedieningen gebruiken voor het VENDLET-systeem?

Ja, dat kun je zeker. Sommigen geven de voorkeur aan twee handbedieningen voor het VENDLET-systeem - één aan weerszijden van het bed. Dit kan handig zijn, omdat je de handbediening niet hoeft mee te trekken als je aan de andere kant van het bed moet zijn. Het kan ook handig zijn als jullie met z'n tweeën zijn tijdens het ochtendwassen, waarbij de cliënt van de ene naar de andere kant moet worden gedraaid, bijvoorbeeld tijdens het aan- en uitkleden.

Waarom is er geen voetpedaal voor het VENDLET-systeem?

Bij Vendlet is een van onze doelen het helpen verbeteren van de werkomgeving in de zorgsector. Wij zijn van mening dat het niet veilig is om een voetpedaal te gebruiken voor het bedienen van elektronisch draaisysteem. Het veroorzaakt een extra belastende werkhouding omdat de rug van de zorgverlener wordt vergrendeld. Bovendien is het onhygiënisch. Daarom hebben wij ervoor gekozen deze mogelijkheid niet aan te bieden.  Meer hierover lees je in dit artikel.

Kan het VENDLET-systeem worden gebruikt als bedhek?

Ja, dat kan. Wanneer de zijkanten omhoog zijn, fungeert VENDLET als een bedhek. Op oudere modellen moet je echter kunststoffen panelen op de rolbuizen monteren als je de cliënt op bed achterlaat met de rolbuizen omhoog. Zorg ervoor dat je alleen de functie van bedhekken gebruikt bij die cliënten die het werkelijk nodig hebben.

Heb ik kunststoffen panelen nodig om VENDLET als bedhek te laten functioneren?

Het hangt af van welk VENDLET-model je hebt. De nieuwere modellen (VENDLET Standard, VENDLET V5S, VENDLET V5S Speed Adjust en VENDLET Bari) gebruiken geen kunststoffen panelen, omdat het bedhek in de zijkanten van het systeem is ingebouwd. Het bedhek op deze modellen is getest en goedgekeurd door TÜV.

Op oudere VENDLET-modellen, zoals VENDLET V5 en V4, moeten kunststoffen panelen worden gebruikt om het systeem als bedhek te kunnen goedkeuren. Deze modellen zijn meer dan 5 jaar geleden uit de collectie gegaan en zijn niet meer leverbaar.  Daarom moet je er niet vanuit gaan dat wij kunststoffen panelen of andere reserveonderdelen voor deze systemen kunnen leveren.

Als ik de cliënt met het VENDLET-systeem omdraai, valt de cliënt altijd op de buik of op de rug. Hoe komt dat?

Daarvoor kunnen verschillende oorzaken zijn. Een die we vaak zien, is dat je vergeet de arm opzij te leggen, zodat de cliënt direct op zijn schouder ligt en dus niet stabiel ligt. De cliënt kan ook op zijn rug terugvallen als je de draaiing te vroeg hebt gestopt en het zwaartepunt dus achter ligt. Onthoud de volgende drie stappen bij het draaien: 1) beweeg de arm over de borstkas, 2) beweeg de onderarm naar buiten en 3) duw het been naar voren. Zie hoe je dat doet in de video hier.
Als de cliënt op de buik of op de rug blijft vallen, raden we je aan een positioneringskussen te plaatsen waardoor de client naar voren of naar achteren kan vallen en opgevangen wordt.

Het VENDLET-systeem werkt niet. Wat moet ik doen?

Als je merkt dat een VENDLET-systeem niet goed werkt, zijn er een aantal dingen die je zelf kunt proberen. Deze vind je in de handleiding. Voor VENDLET V5S en VENDLET Bari zie de handleiding op pagina 29.

Voor VENDLET Standard zie de handleiding op pagina 24.

Als je het niet lukt het systeem te laten werken en als je hebt geprobeerd het systeem te resetten zoals in de handleiding staat, neem dan contact op met één van onze servicetechnici of met degene die jullie systemen onderhouden.

Hoe lang gaan de glijlaken van een VENDLET-systeem mee?

Het doel van een glijlaken is om wrijving tussen het wentellaken en de matras te verminderen en het is niet vaak onderhevig aan vervuiling. Daarom hoeft het niet zo vaak vervangen te worden als een wentellaken. Als het glijlaken op de juiste manier is aangebracht en wordt gewassen volgens de wasinstructies, kan deze vele jaren meegaan.

Hoe was ik een glijlaken voor een VENDLET-systeem?

Het glijlaken is gemaakt van 100% nylon. Wij raden je aan om de glijlaken op 60 graden te wassen. Droog of strijk het glijlaken niet. Gebruik GEEN wasverzachter omdat dit de glijdende eigenschappen van het zeil negatief beïnvloed.

Hoe lang gaan wentellakens voor een VENDLET-systeem mee?

Het wentellaken moet net zo vaak verschoond worden als een gewoon laken. Als je het volgens de wasinstructies wast, kan een wentellaken vele jaren meegaan. Het is gemaakt van een zeer dik geweven katoen en is daarom ongelooflijk duurzaam.

Hoe was ik een wentellaken?

Het wentellaken is gemaakt van 100% katoen en heeft een hoge duurzaamheid. Het kan worden gewassen op 95 graden en in de droger. Het laken kan worden gestreken of gemangeld op maximaal 150 graden.

Als lakens met klittenband worden gebruikt, raden we je aan het laken op normale temperatuur te drogen om ervoor te zorgen dat het klittenband niet losraakt

Hoe vaak moet een VENDLET-systeem eens servicebeurt krijgen?

Een VENDLET-systeem moet eenmaal per jaar worden nagekeken. Als jullie een serviceovereenkomst met ons hebben, komen de servicetechnici van Vendlet ApS het onderhoud uitvoeren. Als jullie niet zeker zijn of jullie een serviceovereenkomst met ons hebben, neem dan contact met ons op.

Het wentellaken draait scheef op de rolbuizen. Wat moet ik doen?

Het gebeurt wel eens dat het wentellaken scheef op de rolbuizen draait. In eerste instantie gebeurt er niet zoveel, en kun je het VENDLET-systeem gewoon blijven gebruiken. Er bestaat echter het risico dat er plooien in het wetellaken onder de cliënt komen, hetgeen niet wenselijk is.

Wij raden je daarom aan om het wentellaken glad te strijken als deze meer dan één handbreedte scheef op de rolbuizen is. Het laken moet dan losgedraaid worden. Het wordt dan opgedraaid terwijl het op zijn plaats wordt geleid en met de hand wordt gladgestreken.

Hoe voer ik een VENDLET-systeem af?

Wij raden je aan VENDLET te demonteren in verschillende onderdelen en componenten, zodat zoveel mogelijk gerecycled kan worden.

Alle mechanische stalen componenten kunnen als metaalafval worden weggegooid. 

De besturingseenheid, actuatoren en handbediening worden weggegooid als elektronisch afval. Ze kunnen verder worden onderverdeeld in metaalafval, kabelafval, elektronisch afval en recyclebaar plastic.

Het wentellaken en het glijlaken worden weggegooid als brandbaar afval.

 

Is er een snelheidsregeling op alle VENDLET-systemen?

Nee, niet op alle systemen. Een snelheidsregeling wordt standaard geleverd op de VENDLET Standard-, VENDLET Bari- en VENDLET V5S Speed Adjust-modellen. Maar met de aansluiting van de Speed Adjust handbediening (itemnr. 6000042) kunt je VENDLET V5S, VENDLET V5S+, V5 of V5+ upgraden om de snelheid van de rolbuizen te regelen. ALS jullie echter een VENDLET-systeem hebben dat vóór 1 juni 2016 is aangeschaft, moeten jullie voor een upgrade ook een nieuwe controlebox aanschaffen (artikelnr. 6000001). Om na te gaan of jullie huidige controlebox kan worden gebruikt met de Speed Adjust-handbediening, moet kijken naar het label dat op de controlebox zit. Zie hoe je dat doet in deze PDF.

Hoe kom ik aan een VENDLET-systeem?

Vendlet-systeem thuis

Als je in een thuissituatie een Vendlet-systeem geïnstalleerd wilt hebben, dan werkt het als volgt:

Je neemt contact op met een ergotherapeut en vraagt een passing aan bij Vendlet door een email te sturen naar vendlet@vendlet.nl. Na de passing beoordeelt de ergotherapeut de situatie en stelt een advies met indicatie op. Met behulp van de indicatie neem je contact op met een leverancier van hulpmiddelen, meestal is dat de ook de leverancier van het verpleegbed wat al aanwezig is. Zij verstrekken een Vendlet-systeem op basis van hun contractvoorwaarden met de zorgverzekeraar van de cliënt. Zie ook de lijst van de dealers Indien de client beschikt over een persoonsgebonden budget (PGB) is de route feitelijk hetzelfde.

Een Vendlet-systeem in een verpleeg-, ziekenhuis of beschermde woonvorm

Als je een Vendlet-systeem wilt inzetten bij een van je cliënten, neem dan contact op met de ergotherapeut van jullie organisatie of met de ergotherapeut waar jullie mee samenwerken. Deze kan dan de situatie beoordelen waarbij Vendlet de mogelijkheid biedt om via een proefplaatsing gedurende twee weken alle zorgmedewerkers kennis te laten maken met het werken met een Vendlet-systeem. Zie proefplaatsing.  Als jullie besluiten dat er een Vendlet-systeem moet komen, zal in overleg bekeken worden wat technisch nodig is om een Vendlet-systeem te kunnen plaatsen. Hierna jullie kunnen besluiten welke toeleverancier gevraagd wordt om een offertevoorstel te doen.