Een dementietherapeut vertelt

Een dementietherapeut vertelt

Een cliënt met ernstige alzheimer, die vroeger met handmatige hulpmiddelen werd verplaatst, voelt zich nu beter en heeft meer energie voor dagelijkse activiteiten nadat hij een VENDLET-systeem heeft gekregen. Bovendien is de werkomgeving voor het personeel verbeterd.

1. mei 2019

Door: Dementietherapeut Heidi Tomkins

Ik werk als dementietherapeut. Mijn hoofdtaak is het evalueren van zintuiglijke integratie en cognitief onderzoek bij cliënten met dementie in verpleegcentra.

Meestal behandel ik de “onstabiele” cliënten, zoals degenen die heftig reageren, wat vaak te maken heeft met een verkeerde benadering, niet vervulde behoeften en dergelijke.

Dit verhaal gaat over een cliënt die aan ernstige alzheimer leed.

Op verzoek van het personeel kwam de cliënt onder behandeling van het dementieteam. De contactpersoon had contact opgenomen met de fysiotherapeut om een VENDLET-systeem te regelen, want de cliënt werkte niet mee bij de ochtendverpleging.

Om een betere indruk van de behoeften van de cliënt en het personeel te krijgen, besloot ik contact op te nemen met de fysiotherapeut met betrekking tot de omstandigheden op de werkplek en de aanvraag voor een VENDLET.

Tijdens de observatie lette de fysiotherapeut vooral op de ergonomie, terwijl ik mij concentreerde op de cognitieve mogelijkheden van de cliënt. Na ongeveer twintig minuten was het personeel nog niet klaar met de ochtendverpleging. De cliënt begon verbaal en fysiek te reageren, werd labiel en stond op het punt om in huilen uit te barsten.

Vervolgens gingen we bij elkaar zitten om een oplossing te zoeken.

Het personeel had behoefte aan een betere werkomgeving; voor de cliënt was het belangrijk om zijn cognitieve mogelijkheden tijdens de ochtendverpleging te sparen, zodat hij ook de rest van de dag nog activiteiten kon ontplooien. Verder had de cliënt behoefte aan een stille en rustige ochtendverpleging zonder te veel gepraat.

Het VENDLET-toestel werd geïnstalleerd, waardoor de ochtendverpleging gestructureerder werd, met aandacht voor een goede relatie tussen de cliënt en de verzorger en met minder prikkels. Daarnaast was het personeel nu in de gelegenheid om op een ergonomisch verantwoorde manier te werken.

 


 

Probeer VENDLET

Ben je er niet zeker van dat het VENDLET-systeem de juiste oplossing is voor de cliënt? Test het dan gratis uit.

Locatie waar het getest wenst te worden.